Вікові особливості учнів 5 класу.
Перехід від молодшого шкільного до молодшого підліткового віку.
Адаптація в середній школі.
Цей період характеризується внутрішніми і зовнішніми змінами в житті
дитини.
1. Внутрішні зміни.
Перехід з початкової школи в середню виявляється переломним,
кризовим періодом в житті дитини. Будь-який вчитель скаже, що
початок першого 5-го класу – складний етап не лише для школяра,
але й для вчителя, і для батьків. Проблем багато, і вони не
обмежуються межами навчального процесу, а пов’язані також з
організацією життя в школі в цілому і з психологічною атмосферою
сім’ї.
Вік школяра 5-го класу можна назвати перехідним від молодшого
шкільного до молодшого підліткового. Психологічно цей вік
пов’язаний з поступовим набуттям відчуття дорослості – головного
особистісного новоутворення молодшого підлітка.
Шлях пізнання себе складний, прагнення пізнати себе, як особистість
породжує потребі відчуження себе від всіх, хто зазвичай здійснював
тиск на дитину, і в першу чергу сім’я, батьки. Зовнішньо це
відчуження проявляється в негативі – прагненні протистояти будь-
яким пропозиціям, твердження, почуттям дорослих. Звідси –
конфлікти з дорослими. Дитина намагається знайти власну
індивідуальність, пізнати власне «Я». По цій же причині підліток
зорієнтований на довірливі стосунки з ровесниками. В дружбі
відбувається моделювання соціальних взаємовідносин, засвоюються
навики рефлексії наслідків своєї поведінки, соціальні норми взаємодії
людей, моральні цінності.
Саме у вигляді психологічної цінності відносин з ровесниками
відбувається поступова заміна основної навчальної діяльності (що було
характерним для молодшого школяра) на основну діяльність
спілкування. Таким чином, у підлітка в стінах школи поступово
міняються пріоритети.
Розумова активність молодших підлітків велика, але здібності
розвиваються тільки в діяльності, яка викликає позитивні емоції.
Успіх чи невдача відчутно впливають на мотивацію навчання. Оцінки
при цьому відіграють велику роль: висока оцінка дає можливість
підтвердити свої здібності. Збіг оцінки і самооцінки важливо для
емоційного благополуччя підлітка. В іншому випадку неминучий
дискомфорт і навіть конфлікт. Враховуючи фізіологічні особливості
віку можна зрозуміти і крайню емоційну нестабільність підлітків.
2. Зовнішні зміни в житті п’ятикласників.
Нові вчителі.
Новий режим.
Нові вимоги.
Нові правила.
3. Складнощі п’ятикласників.
- підвищений темп роботи: діти, які не вміють швидко писати, не
встигають;
- підвищений обсяг роботи, як на уроці, так і вдома;
- нові вимоги до оформлення робіт;
- необхідність самостійно знаходити додаткову інформацію (літературу) і
працювати з нею.
4. Ознаки складнощів в період адаптації.
1. Стомлений зовнішній вигляд дитини.
2.Небажання дитини ділитися своїми враженнями про проведений день.
3. Прагнення відволікти дорослого від шкільних подій, переключити
увагу на інші теми.
4. Небажання виконувати домашнє завдання.
5. Негативна характеристика на адресу школи, вчителів,
однокласників.
6. Скарги на те, що ті чи інші події, пов’язані зі школою.
7. Безсонні ночі.
8. Складнощі з ранковим пробудженням, в’ялість.
9. Постійні скарги на погане самопочуття.
5. Ознаки і зміст дезадаптації.
В разі не завершення процесу адаптації,невдалої адаптації говорять про
дезадаптацію – реакцію на невміння вирішувати завдання поставленні
самим життям. Її види:
1) Інтелектуальна – порушення інтелектуальної діяльності, відставання
в розвитку від ровесників;
2) Поведінкова – невідповідність поведінки дитини правовим і
моральним нормам (агресивність, асоціальна поведінка);
3) Комунікативна – ускладнення в спілкуванні з однолітками і
дорослими;
4) Соматичні – відхилення в здоров’ї дитини;
5) Емоційна – тривожність, хвилювання з приводу проблем у школі.
Рекомендації батькам п’ятикласника.
Перша умова шкільного успіху п’ятикласника – безумовне прийняттядитини, не дивлячись на ті невдачі, з якими вона вже стикнулася або
може стикнутися.
Обов’язкова цікавість батьків до школи, до класу, в якому навчається
їхня дитина, до кожного прожитого шкільного дня. Неформальне
спілкування з дитиною після минулого шкільного дня.
Обов’зкове знайомство з його однокласниками і можливість
спілкування після школи.
Недопустимість фізичного покарання, залякування, критики на
адресу дитини,особливо в присутності сторонніх людей.
Виключення таких мір покарання, як позбавлення задоволення,
фізичне та психологічне покарання.
Врахування темпераменту дитини в період адаптації до шкільного
навчання. Повільні та сором’зливі діти набагато важче звикають до
класу,швидко втрачають цікавість, якщо відчувають зі сторони
сарказм,насильство і жорстокість.
Надання дитині можливості бути самостійним в навчальній роботі,
організація обґрунтованого контролю за його навчальною діяльністю.
Заохочення дитини не лише за навчальні успіхи. Моральна
стимуляція досягнень дитини.
Розвиток самоконтролю, самооцінки та самовдосконалення.
Схема вивчення і складання психолого — педагогічної характеристики шкільного класу
1. Загальні відомості про клас.Склад класу, кількість учнів, склад учнів за статтю, віком. Кількість учнів, переведених з інших шкіл. Чи є переростки і другорічники, причини другорічництва ї заходи вжиті для боротьби з ним. Як і зміни відбулися у складі класу і його керівництва. Яким був цей клас у попередні роки — який він тепер.
2. Характеристика класу.
А), актив класу (кількість, ядро(його роль в організації колективу). Староста класу, лідер класу( якщо такий є), їхній авторитет серед учнів. Організаційні здібності. Успішність учнів, ставлення до навчання
Б). Переконання та ідеали учнів. Учнівський інтерес до суспільного життя, почуття патріотизму, національної гідності. Ставлення класу до громадянських доручень, яку громадську роботу виконують учні, участь у роботі шкільних організацій та участь у позашкільних молодіжних організаціях. Вплив класу на окремих учнів. Організованість і працездатність класу.
В). Взаємини у класному колективі: почуття товариськості і дружби, прояви псевдо-товариськості (приховування поганих вчинків). Взаємодопомога у класі, піклування про слабших. Почуття довіри, поваги, честі класу і школи, почуття відповідальності перед колективом. Критика та самокритика. Нш шешллі). Чи є випадки протидії мікрогруп в класному колективі.
Г). Дисципліна, культура й естетика поведінки учнів. Відвідування учнями школи, причини невідвідування і пропусків занять. Загальна характеристика дисципліни учнів (на уроках, під час перерви, у позакласній та позашкільній роботі, вдома). Дисципліна учнів на окремих уроках. Причини порушення дисципліни. Виконання учнями правил поведінки. Які правила найчастіше порушуються, характерні приклади і мотиви порушень. Учні зразкової поведінки і недисципліновані, їхній вплив на клас. Ставлення учнів класу до порушників дисципліни у школі і поза школою. Санітарний стан класу, навички і звички, культура й естетика поведінки учнів класу, їхня ввічливість, тактовність щодо вчителів, батьків, старших. Гігієнічні навички і звички учнів.
3 Успішність учнів класу та їхній розумовий розвиток.
Загальна характеристика (кількісна та якісна) успішності класу. Відмінники класу та їхня характеристика. Учні, які відстають у навчанні, причини відставання, робота , що проводиться з ними для ліквідації відставання, характер виконання домашніх завдань (систематичність, акуратність, старанність). Обсяг знань, глибина, ґрунтовність, міцність, систематичність їх , начитаність учнів. Розвиток загальних і спеціальних здібностей , талантів. Розвиток мовлення учнів (багатство словника, граматична правильність, стилістична досконалість тощо). Сумлінність та ініціативність у навчанні, мотиви навчальної діяльності класу. Ставлення класу до навчання. Якими предметами клас найбільше цікавиться. Методика розумової праці.
4.Інтереси учнів та інші властивості їхньої особистості.
Розвиток пізнавальних інтересів (до різних предметів, видів занять), інтерес до питань моралі, політики, науки, техніки, мистецтва, спорту, громадські інтереси. Читацькі інтереси учнів. Професійна орієнтація учнів класу. Спільні інтереси учнів і вплив цих інтересів на поведінку. Рівень розвитку самосвідомості учнів і вплив її на самовиховання учнів.
5-Позакласне та позашкільне життя класу.
Види позакласної роботи: участь у гуртках, спорті, участь у читацьких колективах, загально шкільних вечорах та ін. Виконання господарських робіт(прибирання класу, території, вулиць). Громадська робота.
6. Домашні умов учнів
Загальна характеристика домашніх умов учнів. Ставлення батьків до школи. Стан щоденників учнів.
7- Висновки
Загальна оцінка класу. Позитивні та негативні риси класу(вказати конкретно). Пропозиції, що, на вашу думку, потрібно для покращення роботи класу.
Зразок характеристики учня
(Прізвище, ім’я, по батькові в називному відмінку) народилася (число, місяць, рік народження). Навчається у ____________ навчальному закладі І-ІІІ ступенів __________ району _______ області у (…) класі. Хронічних захворювань немає. Стомлюється після тривалого навантаження (швидко стомлюється, не стомлюється). Навчається на середній (низький, достатній, високий) рівень.
У дівчинки (хлопчика) середній бал (…), найвищий бал з (зазначити предмет), найнижчий – (…); відчуває інтерес до (зазначити предмет). Складними є предмети суспільно-гуманітарного циклу (фізико-математичного, … ), легше даються природничого (філологічного, … ). Не відвідує гуртків за власним бажанням (відвідує (…) гурток (секцію).
Учениця має хороший фізичний і непоганий розумовий розвиток, однак навчається не в міру своїх можливостей (навчається в міру своїх можливостей). Програмний матеріал засвоює слабо (добре), домашні завдання виконує періодично (ніколи, інколи, завжди). Проте старанно веде робочі зошити, щоденник (неохайно веде зошити, щоденник).
На уроках не завжди уважно слухає пояснення вчителя, періодично відволікається, часто робить помилки через неуважність, але самостійно виправляє їх при перевірці (завжди легко й швидко зосереджує свою увагу на поясненні вчителя; ніколи на відволікається на уроці, помилок через неуважність у роботах не робить; досить уважно слухає пояснення вчителя; відволікається рідко, іноді зустрічаються помилки в роботах через неуважність; слухає досить уважно тільки в тому випадку, якщо їй цікаво, часто відволікається; постійно робить помилки через неуважність, при перевірці не завжди виправляє їх; як правило, повільно і тяжко зосереджує свою увагу на уроці; мало що засвоює через постійні відволікання; робить багато помилок через неуважність і не помічає їх при перевірці).
При вивченні матеріалу довго в ньому розбирається, при викладенні робить помилки за формою, але зміст викладає точно (при завчанні завжди попередньо розбирається в структурі й змісті матеріалу; але й матеріал, що вимагає механічного завчання, запам'ятовує легко; при завчанні може запам'ятати лише те, у чому попередньо розібралася; матеріал, що вимагає механічного запам'ятовування, дається важко; матеріал, що вимагає механічного завчання, засвоює дуже легко, досить 1-2 рази переглянути його; має звичку не розбиратися в структурі й змісті матеріалу, що заучується; для запам'ятовування матеріалу багаторазово механічно повторює його, не перебираючи й не осмислюючи, робить значеннєві помилки).
В числі останніх учнів уловлює суть пояснень вчителя, відрізняється повільним темпом обмірковування й вирішення завдань (швидко схоплює суть матеріалу, завжди в числі перших вирішує завдання, часто пропонує власні оригінальні рішення; досить швидко розуміє матеріал, швидше за інших вирішує завдання, іноді пропонує власні оригінальні способи вирішення; задовільно розуміє матеріал після пояснення в середньому темпі; звичайно власних оригінальних рішень не пропонує; розуміє матеріал тільки після додаткових занять, украй повільно вирішує завдання, при вирішенні завдання сліпо використовує відомі «шаблони»).
Рідко проявляє живу емоційну реакцію на події (завжди емоційно реагує на будь-які життєві явища, її може схвилювати розповідь; звичайно емоційно реагує на життєві явища, але рідко що може схвилювати глибоко; жива емоційна реакція практично відсутня). Дівчинка (хлопчик) завжди спокійна, у неї не буває сильних емоційних спалахів (завжди емоційно реагує на будь-які життєві явища, її може схвилювати розповідь; звичайно емоційно реагує на життєві явища, але рідко що може схвилювати глибоко; рідко проявляє живу емоційну реакцію на події; жива емоційна реакція практично відсутня; звичайно спокійна, емоційні спалахи дуже рідкісні; емоційно врівноважена; підвищена емоційна збудливість, схильна до бурхливих емоційних проявів; запальна, є частими сильні емоційні спалахи з незначних приводів). У порівнянні з однокласниками менш активна і жвава (постійно жвава, дуже активна у всіх сферах шкільного життя, в усе втручається, береться за всі справи; жвава, у міру активна у всіх сферах шкільного життя; жвава, активна тільки в деяких сферах шкільного життя; практично завжди пригнічена, апатична у всіх сферах шкільного життя, незважаючи на те, що здорова).
Вихованням учня (учениці) займається тато (мама, бабуся, дідусь, тітка, …, з якого віку).
Дівчинка (хлопчик) активно бере участь у суспільній діяльності (не бере участі у суспільній діяльності), працьовита (лінива), відповідальна (легковажна), ініціативна (піддається впливу), організована (розсіяна), допитлива (не виявляє інтересу до предметів, явищ, особистостей навколишнього середовища), акуратна (недбала).
Учениця чесна (обманює), справедлива (керується вигодою), товариська (відлюдькувата), чуйна (не вміє співпереживати), ввічлива (невихована), тактовна (може образити).
Скромна (пихата), впевнена у собі (невпевнена, самовпевнена), самокритична (не вміє аналізувати свої вчинки), уміє розраховувати свої сили (не вміє розраховувати свої сили), прагне до успіху, першості, (не прагне до успіху, першості). Смілива (боязка), рішуча (нерішуча), наполеглива (ненаполеглива).
Є авторитетом у класі (не є авторитетом в класі), має лідерські якості (не має лідерських якостей).
Директор .
Класний керівник (…) класу (…)
Немає коментарів:
Дописати коментар